Speciaal ontwikkelde smartphones laten senioren toe om makkelijk contact te houden met vrienden, geliefden en familie. “Daarnaast kunnen ze ook een cruciale rol spelen in het verhogen van de veiligheid in de thuisomgeving”, zeggen Jaap Terhaard (Marketing Manager) en Olivier De Vroe (Sales Manager Belux Retail) van Gigaset.
Welke oplossingen biedt Gigaset aan voor senioren?
Terhaard: “Gigaset is de marktleider op het gebied van draadloze telefoons. Sinds enkele jaren hebben we ons ook gespecialiseerd in smartphones en smarthomesystemen. Maar we hebben eveneens een ‘Pro’-gamma dat zich richt op bedrijven, met bijvoorbeeld voice-over IP en cloudoplossingen. Met onze ‘Life Series’ richten we ons specifi ek op senioren. De huistelefoons van deze serie beschikken over een bluetoothconnectie, waardoor je ze rechtstreeks koppelt met je hoorapparaat. Je hoort je gesprekspartner dus via je hoorapparaat rechtstreeks in je oor, in plaats van door de luidspreker van de telefoon die je aan je oor moet blijven houden.”
“De mobiele toestellen van deze serie zijn dan weer klassieke klaptelefoons met 4G-internet die zeer makkelijk en eenvoudig in gebruik zijn. Maar onlangs lanceerden we ook de GS5 Senior smartphone, omdat we merkten dat er een zeer grote vraag was naar intuïtieve smartphones voor senioren. Ook die biedt de mogelijkheid om via bluetooth te koppelen met een hoorapparaat.”
Op welke trends spelen jullie in met jullie smartphones voor senioren?
Terhaard: “Eenzaamheid wordt een alsmaar groter probleem bij senioren, zeker sinds corona. Onze toestellen helpen hen om makkelijk contact te houden en te communiceren met hun kinderen, kleinkinderen en andere geliefden. Maar ook het (lokale) nieuws en bijvoorbeeld de sportverslaggeving kunnen ze via hun smartphone blijven volgen. Zo blijven ze op de hoogte van de gespreksonderwerpen die leven in hun sociale kringen.”
De Vroe: “Recente cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK tonen aan dat, hoewel de technologiemarkt in het algemeen een dalende trend kent, de markt voor senioren wel stabiel blijft. Er zit daar dus nog een enorm potentieel. Senioren communiceren bovendien steeds meer via whatsapp. Ons GL7-toestel met zijn speciale whatsapptoets speelt daar handig op in. Daarnaast is dat toestel uitgerust met extra grote toetsen, een SOS-toets, drie snelkeuzetoetsen voor je belangrijkste contacten en een bluetoothkoppeling.”
Wat maakt de GS5 Senior zo handig voor senioren?
Terhaard: “De GS5 Senior heeft een heel duidelijke en eenvoudige menustructuur met hoge contrasten en grote pictogrammen die je makkelijker bedient dan een gewone smartphone. Tegelijkertijd kun je er wel alle Android-apps mee downloaden en gebruiken die je maar wenst. Zo krijgen senioren alle functionaliteiten die andere smartphones ook bieden. Het toetsenbord op het scherm van de GS5 Senior biedt naast de klassieke AZERTY- en QWERTY-indeling ook een alfabetische rangschikking voor wie dat overzichtelijker vindt of nooit heeft leren werken met een toetsenbord. Daarnaast ontwikkelden we een speciale camerasoftware die heel eenvoudig te bedienen is, zoals een grotere knop om een foto te maken. Ook is de GS5 Senior voorzien van een magnetische oplaadkabel die je dus niet telkens hoeft in te steken. Dergelijke kleine details zijn vaak erg belangrijk voor mensen met bijvoorbeeld trillende handen of een verminderde motoriek.”
Ontdek hier het aanbod van smartphones voor senioren.
Jullie productie is in Duitsland gevestigd. Welke voordelen biedt dat?
Terhaard: “Al onze toestellen worden ontwikkeld én gemaakt in Duitsland. We zijn het enige smartphonemerk dat produceert in Europa, en ook ons testpanel is in Duitsland gesitueerd. Zij onderzoeken continu hoe ouderen hun smartphone of telefoontoestel gebruiken, hoe ze het vastnemen, in hun zak steken, enz. Op basis van die inzichten verbeteren we onze toestellen zodat mensen ze beter kunnen vastgrijpen en vlotter kunnen bedienen.”
De Vroe: “Door als enige smartphonemerk in Europa te produceren, onderscheiden we ons dus op vlak van fl exibiliteit. Wij kunnen onze toestellen veel sneller aanpassen op maat van de Europese gebruikers en senioren. Daarnaast garanderen we op die manier de uitstekende kwaliteit van onze toestellen.”
Waar zien jullie nog verdere groeimogelijkheden?
Terhaard: “We blijven de markt volop in de gaten houden en inspelen op veranderende behoeften. Zo zetten we momenteel sterk in op de ontwikkeling van smart care. Senioren die nog zelfstandig wonen, zullen vanaf midden volgend jaar een telefoon bij ons kunnen kopen waar je slimme sensoren aan koppelt. Als die sensoren een tijdlang geen activiteit meer detecteren, worden de opgeslagen noodcontacten automatisch gebeld of wordt er een noodsignaal uitgezonden.”
De Vroe: “We zien inderdaad veel toekomst in het samenbrengen van veiligheid en communicatie. Daarbij werken telefoons of smartphones samen met sensoren om tot smart care te komen. Op die manier ondersteunen we ouderen in hun wens om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en niet naar een woonzorgcentrum te moeten.”