Home » Wonen » Bart Appeltans: “Mensen willen hun persoonlijkheid zien in hun interieur”
Wonen

Bart Appeltans: “Mensen willen hun persoonlijkheid zien in hun interieur”

Bart Appeltans, interieurarchitect.

De coronacrisis heeft ons dagelijks leven op verschillende vlakken door elkaar geschud, maar één aspect vormde tijdens de pandemie een rode draad in ieders bestaan: we hebben met z’n allen nog nooit zo lang in ons eigen huis vertoefd. En de gevolgen laten niet op zich wachten: meer dan ooit willen mensen bouwen en verbouwen.

Tekst: Diederik Vandendriessche – foto’s: Kris Van Exel

Een ander gevolg van de immense (ver)bouwhausse is het feit dat allerlei tv-formats over huizen en verbouwen als paddenstoelen uit de grond rijzen, maar niets kan voorlopig tippen aan de populariteit van het programma ‘Blind Gekocht’. Daar maakt Bart Appeltans, interieurarchitect van het architectenbureau Sfar uit Limburg, intussen al vier jaar de dienst uit om mensen te begeleiden op het glibberige pad van het interieurdesign: “In het programma maak ik er een prioriteit van om ieder koppel een persoonlijk interieur te geven op basis van hun eigen voorkeuren. Dat is een grote uitdaging, want als ontwerper heb ik natuurlijk mijn eigen stijl. Dan is het een hele klus om telkens andere sferen te creëren, maar alleen op die manier kan ik de kandidaten blij maken vanaf het moment dat ze hun nieuwe huis binnenstappen.”

Keuzestress is vaak het grootste probleem. Mensen zien zoveel mogelijkheden dat ze na verloop van tijd een mikmak van alles verzamelen. Mijn tip: maak een moodboard en beslis van bij de start welke sfeer je centraal stelt.

Onder meer op basis van uw boek ‘Tijdloos’ wordt uw eigen stijl omschreven als modern met een warme invulling.

“Ik maak een onderscheid tussen interieurs die ik voor een woning maak en interieurs die ik voor een bedrijf maak. Als particulieren een op maat gemaakt interieur laten ontwerpen, moet dat iets zijn dat meerdere jaren meegaat en een bepaalde warmte uitstraalt. De klanten die naar ons architectenbureau komen, komen in 90% van de gevallen voor de stijl die wij creëren. En daarin primeren inderdaad tijdloze, natuurlijke materialen die een warme sfeer oproepen, maar waar ook ruimte is voor personalisatie. Ik zorg er bij ieder project voor dat er ruimte is voor persoonlijke spullen, om op die manier een persoonlijke vibe te ontwikkelen. Het is belangrijk dat mensen de juiste ontwerper zoeken. Ik heb al te vaak het gevoel dat mensen zomaar naar iemand toestappen die ze via-via kennen, maar met wie ze eigenlijk geen persoonlijke klik hebben. Voor mij is dat cruciaal: als ik voel dat ik met een klant op hetzelfde niveau zit, bereik ik de beste resultaten. Uiteindelijk zijn wij de moderators die maandenlang zo’n concept gaan realiseren, samen met al de aannemers die eraan te pas komen. Dan werk je best met iemand bij wie je na de eerste gesprekken een klik voelt.”

Opvallend aan het programma ‘Blind gekocht’ is dat mensen ernaar verlangen dat alles af is. Alles moet kant-en-klaar zijn vooraleer men in een woning stapt.

“Ja, en dat weerspiegelt een trend op de woonmarkt zelf. Steeds meer mensen proberen te vermijden dat ze nog jaren in een halfafgewerkt huis moeten wonen. Jammer genoeg is dat niet altijd voor iedereen haalbaar. Ook in ‘Blind Gekocht’ lukt dat niet altijd, maar we zien dat de kandidaten zo’n positieve vibe krijgen van de ruimtes die wel zijn aangepakt, dat ze dan toch vrij snel aan het klussen slaan om de resterende kamers af te werken. De populariteit van een sleutel-op-de-deurconcept heeft natuurlijk ook te maken met een gebrek aan kennis. Er zijn steeds minder nonkels, vaders,… in de familie die handig zijn.”

“Meer dan ooit vinden mensen de buitenruimte heel belangrijk. Iedereen die op dit moment op zoek is, hecht veel belang aan een groter terras en een tuin. Daarnaast gaan we onze woning op een andere manier gebruiken. Waar vroeger een apart bureau steeds vaker weggelaten werd omdat iedereen een laptop had, is die vraag nu heel sterk teruggekomen. We willen een plek hebben waar we op ons gemak kunnen werken, in een aparte kamer of in een hoek die met een schuifdeur kan worden afgesloten. Opvallend is ook dat mensen thuis een vakantiegevoel willen ervaren. Het moet een plek zijn waar ze kunnen ontstressen. De afgelopen twee jaar hebben veel mensen de natuur ontdekt: ze willen de natuur nu ook in huis halen en zoveel mogelijk in een natuurlijke omgeving wonen. Zo’n omgeving heeft een kalmerend en rustgevend effect.”

We stappen steeds vaker af van gladde en betonnen interieurs. De focus ligt weer op de natuur: natuurlijke materialen, groene kleuren, bladstructuren en bloemen in grafische prints.

Wat betekent dat concreet: de natuur in huis halen?

“Meer planten in huis, werken met natuurlijke materialen en groene kleuren. Je ziet ook meer bladstructuren en bloemen in grafische prints. We zijn echt aan het weggaan van de gladde en betonnen interieurs. Er wordt nu gewerkt met hout, natuursteen en ruwere materialen, op gekalkte en gestucte muren. De gladgepleisterde wanden, dat hoeft niet meer. Daarnaast is de grootste trend dat mensen hun persoonlijkheid in het interieur weerspiegeld willen zien. Meteen de reden waarom we zo vaak de hulp van een interieurarchitect inschakelen. We willen ons goed voelen in ons interieur.”

Lukt dat ook met een beperkt budget?

“Veel discountwinkels zijn qua sfeer sterk mee geëvolueerd. Met een beperkter budget is het belangrijk dat je zelf een moodboard maakt om te beslissen welke sfeer je centraal stelt. Ieder seizoen zijn er wel tien trends die je kan volgen. Kies er één uit en ga daar bewust voor. Keuzestress is vaak het grootste probleem. Mensen zien zoveel mogelijkheden dat ze na verloop van tijd een mikmak van alles verzamelen. Zorg dat je een plan hebt en binnen eenzelfde sfeer blijft, zodat je weet waar je naar op zoek gaat. Zo heb je de grootste kans om een mooi geheel samen te stellen.”

Next article