Home » Summer Vibes » “De focus ligt steeds meer op meerwaarde en beleving”
Summer Vibes

“De focus ligt steeds meer op meerwaarde en beleving”

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen.

Vlaanderen vaart een nieuwe toeristische koers, weg van het massatoerisme en met focus op beleving, originaliteit en duurzaamheid. “Die visie was er al langer, de coronapandemie heeft de noodzaak ervan alleen maar scherper gesteld”, zegt Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen.

Hoewel de toeristische sector in Vlaanderen zich in het verleden altijd veerkrachtig heeft opgesteld, zal ze niet snel herstellen van de schade die de pandemie heeft veroorzaakt. Het toerisme zal tot 2024 of zelfs 2025 nodig hebben om weer op hetzelfde niveau te komen als in 2019, wat net als de voorgaande jaren een enorm goed jaar was. We kregen vorig jaar 62% minder bezoekers over de vloer, waarvan 74% minder buitenlandse toeristen. Ook het aantal zakenreizen is vorig jaar tot een dieptepunt gedaald. Dat zijn cijfers die we in de naoorlogse geschiedenis niet meer gezien hebben.

Zware investeringen

De crisis heeft het reizen in de kern geraakt: de gezondheid krijgt prioriteit. En dus vraagt dat aan alle partners investeringen om de veiligheid van hun gasten te waarborgen. Toerisme Vlaanderen ondersteunt hen met in totaal 300 miljoen euro. Minister Zuhal Demir maakte 150 miljoen euro vrij uit de relancemiddelen, de Vlaamse regering heeft 30 miljoen uitgetrokken om bedrijven te ondersteunen (vorig jaar werd al 28,5 miljoen aan de sociaal-toeristische sector gegeven) en ook festivals krijgen 10 miljoen euro extra steun.

Zoeken naar een gezond evenwicht tussen de wensen van de bezoekers, de lokale bevolking en de lokale ondernemers, en met respect voor de ziel van de plek: daar draait het meer dan ooit om.

Vaccinatiepaspoort

Toerisme Vlaanderen richt zich in normale tijden vooral op buitenlanders die het merendeel van de bezoekers vertegenwoordigen. Toch is de focus dit jaar naar de binnenlandse toeristen verschoven. Het aantal Vlaamse toeristen mag dan wel gestegen zijn, het binnenlandse toerisme is te klein om de schade in te halen. Bovendien moeten we ons geen illusies maken. Belgen zijn, naast de Zwitsers, de meest reislustige Europeanen. Van zodra iedereen gevaccineerd is, zullen we weer onze vakantie in het buitenland boeken. Vanuit economisch standpunt blijven buitenlandse toeristen dus onze belangrijkste focus. De sector kijkt daarom uit naar het vaccinatiepaspoort, waardoor het buitenlands toerisme hopelijk sneller op gang trekt.

‘Reizen naar Morgen’

De coronacrisis heeft onze visie scherper gesteld: in onze strategie leggen we niet langer de nadruk op massatoerisme, de volumes aan bezoekers of het aantal overnachtingen. In onze filosofie ‘Reizen naar Morgen’ zetten we in op meer én beter toerisme met de nadruk op beleving en meerwaarde. Zoeken naar een gezond evenwicht tussen de wensen van de bezoekers, de lokale bevolking en de lokale ondernemers, en met respect voor de ziel van de plek: daar draait het meer dan ooit om.

Next article