Skip to main content
Home » Lokaal & Belgisch » Opinie: ‘Winkelhieren’ helpt niet alleen de lokale handel maar ook jezelf vooruit
Lokaal & Belgisch

Opinie: ‘Winkelhieren’ helpt niet alleen de lokale handel maar ook jezelf vooruit

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

Wie als consument bewust op zoek gaat naar een wow-ervaring, komt vrijwel automatisch bij distributeurs en producenten dicht bij huis terecht. Niemand wordt echt warm van een ‘ver-van-zijn-bed’-show.

Sinds UNIZO twee jaar geleden voor de eerste keer opriep om meer te ‘winkelhieren’, is het werkwoord uitgegroeid tot een alom bekend, generiek begrip. Zeker nadat het vorige jaar door Van Dale werd uitgeroepen tot ‘woord van het jaar’. En dat is goed, want zoveel mogelijk ‘winkelhieren’ is in de huidige context belangrijker dan ooit.

Maar ‘winkelhieren’ is lang niet alleen een kwestie van solidariteit of het laten draaien van onze lokale economie (lokale belastinginkomsten, tewerkstelling, sponsoring, gezellig centrum…). Het is ook een kwestie van goed begrepen eigenbelang en van verrijkende kennismakingen met Belgische distributeurs en producenten waarvan je het bestaan tot dan toe misschien niet eens vermoedde.

Dicht-bij-mijn-bedshow

Het ‘winkelhier’-besef groeit gestaag en kreeg een extra impuls door de coronacrisis. Zo zagen we bijvoorbeeld de (her)waardering van de lokale bakker, de traiteur, de visspeciaalzaak… met zijn lokale, zelf bereide producten.

We zien het niet alleen in de voedings- maar ook in tal van andere branches. In de meest gespecialiseerde modezaak met uitgelezen Belgische collecties en merken in de rekken, maar net zo goed in de zelfstandige boekhandel. Waar de zaakvoerder – uiteraard een boekenwurm – nog zelf boeken recenseert en aanbeveelt… Authentieke kwaliteit van bij ons, verkocht met een heel persoonlijke service en advies op maat van bij ons.

‘Winkelhieren’ draait niet enkel om fysieke winkels. Het gaat ook over lokale, Belgische webshops met een persoonlijk verhaal en aanbod.

Wie als consument bewust op zoek gaat naar een wow-ervaring, komt vrijwel automatisch bij distributeurs en producenten dicht bij huis terecht. Niemand wordt echt warm van een ‘ver-van-zijn-bed’-show.

Persoonlijke aanpak

Wat niet wil zeggen dat ‘winkelhieren’ enkel om fysieke winkels draait. Het gaat ook over lokale, Belgische webshops met een persoonlijk verhaal en aanbod. Vaak in combinatie met een ‘bakstenen’ winkel, meer dan eens ook louter online. Maar altijd met een lokale ondernemer aan het stuur, die vanuit eigen land opereert, hier belastingen betaalt… en veelal hoogstpersoonlijk je mails met vragen beantwoordt, de telefoon opneemt…

Deze en andere voorbeelden die je doen beseffen dat Belgisch kopen, bij Belgische ondernemers, niet zomaar een kwestie is van solidariteit of het draaiend houden van onze economie – nu belangrijker dan ooit – maar net zo goed van meerwaarde zoeken en beleven.

Kopen met het hart levert vaak aankopen met een ziel op. Een ‘aha-erlebnis’ waar we moeten op verder bouwen om voor onze Belgische distributie en productie nog meer erkenning en waardering te genereren.

Kijk op www.winkelhier.be of www.koopinjebuurt.be en vind het aanbod dat je zoekt in de omgeving waar je woont.

Next article