Home » Lokaal & Belgisch » “Onze succesformule? Persoonlijk advies in combinatie met Belgische kwaliteitsproducten”
Lokaal & Belgisch

“Onze succesformule? Persoonlijk advies in combinatie met Belgische kwaliteitsproducten”

Toon Bossuyt, zaakvoerder BOSS paints.
Toon Bossuyt, zaakvoerder BOSS paints.
In samenwerking met
Toon Bossuyt, zaakvoerder BOSS paints.
Toon Bossuyt, zaakvoerder BOSS paints.
In samenwerking met

In een markt waarin veel internationale spelers actief zijn, slaagt de Belgische verfproducent BOSS paints met een retailnetwerk van zestig colora-winkels en 270 medewerkers erin om stand te houden.

En dat doet ze met een eigen aanpak. “Lokaal ondernemerschap geeft vertrouwen aan de consument”, zegt zaakvoerder Toon Bossuyt, die de derde generatie vertegenwoordigt.

Tekst: Sandra Gasten

Vanaf de start van colora in 1981 koos BOSS paints voor verticale integratiein de markt. Waarom?

“Dankzij die strategie staan we dicht bij onze klanten. Toen de doe-het-zelfzaken opkwamen, moesten we kiezen: ofwel gingen we private labels produceren, ofwel moesten we een eigen distributienetwerk uit de grond zien te stampen. Gelukkig zijn we toen voor de tweede optie gegaan, want anders bestonden we nu niet meer.”

“Omdat we kozen voor een eigen keten van winkels, kunnen we onze klanten een meerwaarde bieden. Bij ons gaan klanten in de winkel meestal niet zelf naar hun producten op zoek, maar vragen ze dat bij het binnenkomen onmiddellijk aan de winkelmedewerker. Als expert bevraagt die de klant en begeleidt hem verder in zijn keuze naar het juiste product voor een specifiek probleem. Zekerheid op een goed resultaat, is dan ook waar onze klanten op zoek naar zijn. Onze persoonlijke aanpak is een van onze sterktes.”

Dankzij die persoonlijke aanpak onderscheiden jullie zich van internationale concurrenten?

“Absoluut. Verf is een product dat op vertrouwen wordt gekocht. Door lokaal te produceren en dicht bij de klant te staan, hebben we een voordeel. Onze winkeluitbaters zijn lokale ondernemers, vergroeid met hun regio en met kennis van de lokale markt. We zijn een franchiseformule, maar even belangrijk is de couleur locale die iedere winkel inbrengt. Enkel zo kan je inspelen op verschillen in cultuur en smaak.”

Van ontwikkeling tot productie en distributie via colora: als familiebedrijf doen jullie alles zelf. Hoe belangrijk is dat?

“Om goed te verven, heb je advies nodig. Wat is je ondergrond bijvoorbeeld, en in welke staat is die? Heel wat factoren bepalen de keuze voor een bepaald product. En dus is juist advies belangrijk. Omdat BOSS paints zelf de ontwikkeling en productie doet, hebben we controle over de kwaliteit van onze producten.”

Verf is een product dat op vertrouwen wordt gekocht. Door lokaal te produceren en dicht bij de klant te staan, hebben we een voordeel.

“Onze lat ligt hoog. De colora-winkelmedewerkers krijgen een doorgedreven opleiding in verftechnieken en productontwikkeling. Zo weten we dat de kennis van het bedrijf tot bij de klant geraakt en is die laatste zeker van een goed eindresultaat. Dat is uniek in België en vraagt extra inspanningen, maar is net waar wij onze meerwaarde creëren.”

Zijn jullie als Belgisch bedrijf ook aantrekkelijker voor toekomstige medewerkers?

“Sommige sollicitanten zullen zich door dat lokale aspect wel laten motiveren, bij anderen kan een familiebedrijf net niet aantrekkelijk zijn omdat er minder internationale carrièremogelijkheden zijn. Wat we wel merken, is dat we een bedrijf zijn met een gezicht. Zo maakte ik zelf vorig jaar een vacaturefilmpje om een financieel directeur aan te werven. Dat leverde – ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt – meer dan 140 kandidaten op. Die persoonlijke boodschap en het vertellen van ons verhaal maakten hier het verschil.”

Tijdens de voorbije lockdown leden heel wat bedrijven omzetverlies. Hoe deden jullie het op dat vlak?

“Toen de lockdown startte, stonden we voor een uitdaging. Maar we hebben gemerkt dat onze franchisenemers snel konden schakelen. Van advies en verkoop in de colora-winkel gingen ze zonder problemen over naar advies op afstand en thuisleveringen. Het personeel heeft in die periode enorm geïnvesteerd om dezelfde service aan de klant te kunnen bieden.”

“Dankzij die flexibiliteit konden we de helft van onze omzet recupereren. De andere helft hebben we behaald dankzij de verkoop via de webshop. Die combinatie van advies op afstand én online verkoop heeft deze dagen ons omzetverlies kunnen beperken.”

De nadruk op digitalisering wordt dus ook voor Belgische bedrijven almaar belangrijker?

“Een webshop is onontbeerlijk, zowel om geen klanten te verliezen als om nieuwe aan te trekken. Verf is echter geen makkelijk product om online te verkopen, net omdat het zo veel advies vergt. Met uitzondering van de lockdownperiode maakt de webomzet dan ook geen groot deel uit van onze totaalomzet.”

Het is nog te vroeg om te zeggen dat klanten bewust zullen blijven kiezen voor lokale producten, maar de eerste reacties van de consument op ‘Koop lokaal’ zijn alvast positief.

“Maar de functie van onze website is zoveel meer dan puur een verkoopkanaal. Om zich voor te bereiden op hun aankoop, vinden klanten er een schat aan informatie. Al heel lang investeren we in goede content, zodat klanten eerst online hun licht kunnen opsteken voor ze naar de winkel komen. Via bijvoorbeeld demofilmpjes, blogs, een verfwijzer, een inkleurtool en inspiratiebeelden willen we de consument vertrouwen geven in het realiseren van zijn verfdroom. Want als je weet hoe het moet, doe je het goed.”

Welke uitdagingen zien jullie nog in de toekomst?  

“De voorbije weken zijn een goede leerschool geweest. Zo is de keuze van de juiste verfkleur op afstand geen sinecure. In de winkel heb je kleurechte staalkaartjes, maar een computerscherm is niet in staat om de exacte verfkleur weer te geven. Daar proberen we een antwoord op te bieden door ook online klanten kleurkaartjes of testpotjes te laten bestellen, maar het is een complexiteit die eigen is aan ons product.”

“Daarnaast is het ‘advies op afstand’ vaak moeilijker dan een face-to-face advies. We zijn een tweetal maanden geleden op de website gestart met een chatbox, waar we creatief zijn en aan de hand van uitwisseling van foto’s bijvoorbeeld ook het niveau van een advies in de winkel, proberen te evenaren. Er zijn zelfs winkels die kleuradvies geven via Whatsapp of een andere tool.”

Denk je dat meer mensen na de Coronacrisis zullen kiezen voor Belgische producten?

“Ik beschik nog over te weinig gegevens om te bewijzen dat klanten lokale producten verkiezen boven internationale merken. Maar dankzij onze campagnes zoals ‘Koop lokaal’ merken we wel dat veel consumenten toch positief op dat lokale verhaal reageren.”

Next article