Home » Happy 2021 » “Elk product is gemaakt met respect voor de natuur”
Gezond Leven

“Elk product is gemaakt met respect voor de natuur”

In samenwerking met
Door de klimaatverandering dreigen heel wat lavendelvelden te verdwijnen.
In samenwerking met
Door de klimaatverandering dreigen heel wat lavendelvelden te verdwijnen.

Het voorbije jaar heeft ons één ding geleerd: we moeten meer respect hebben voor de natuur. En dat is iets waar L’Occitane en Provence, bekend van zijn cosmetica- en verzorgingsproducten, zich al jarenlang voor engageert. “In onze kerstcollectie kan je de natuur volop op je huid voelen én ruiken”, zeggen Laura Vannerem (digital marketing & PR) en Yo Raymaekers (retail manager).

Tekst: Sandra Gasten

Biodiversiteit is een van de engagementen van jullie merk. Hoe beschermen jullie die?

Laura Vannerem, Digital marketing & PR L’Occitane en Provence.

Vannerem: “Voor onze producten gebruiken we meer dan tweehonderd botanische ingrediënten. Daarom willen we iets teruggeven aan de natuur door de biodiversiteit te versterken. Jaarlijks verdwijnen er in Zuid-Europa plantensoorten. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat door de klimaatverandering heel wat lavendelvelden verdwijnen.”

“Omdat de wortels van L’Occitane en Provence in de mediterrane regio liggen, werken we samen met Franse ecologische onderzoeksinstituten om via innovatieve teelttechnieken deze planten te beschermen. En dat willen we tegen 2025 met duizend plantensoorten doen.”

Naast de bescherming van de natuur investeren jullie ook in de mensen achter de producten.

Vannerem: “Voor onze ingrediënten bouwen we langdurige partnerships op met onze producenten. Zo garanderen we hen een minimaal aankoopvolume tegen een eerlijke prijs. Daarnaast bieden we hen technische en financiële ondersteuning om soorten aan te planten.”

“Zo zijn we erin geslaagd om vijftienduizend amandelbomen terug te brengen naar Zuid-Frankrijk. Door nauw samen te werken met onze producenten, kennen we het ritme van ons ecosysteem en weten we dat de natuur tijd en respect nodig heeft om tot volle bloei te komen.”

Raymaekers: “Voor onze karitéboter zijn we actief in Burkina Faso, waar de karitéboom groeit. Door onze werking bieden we 33.000 vrouwen economische autonomie. Bovendien leren we hen om zelf cosmeticaproducten te maken, waardoor ze een eigen inkomen kunnen genereren.”

Appreciëren de klanten die manier van aanpakken?

Vannerem: “We voelen dat mensen onze duurzame, biologische en lokale manier van werken belangrijk vinden. Dat zien we ook aan het aantal mensen die jaarlijks onze distilleerders in de Provence of op Corsica bezoeken. Ze zien daar hoe de amandelnoten of immortellebloemen worden geteeld en geoogst.”

“Wie wil, kan een gratis rondleiding boeken in onze fabriek, de mediterrane tuin en het boetiekmuseum in Manosque, waar je alles te weten komt over de productieprocessen. Dat creëert transparantie en traceerbaarheid.”

Raymaekers: “Wie onze producten gebruikt, ruikt ook écht de bloem of plant. Het is een verwenmoment voor je zintuigen. De geuren van het veld komen zo dichter bij ons.”

Next article