“Met een breed lokaal cultuuraanbod en een grotere spreiding van voorstellingen en evenementen kijkt de culturele sector met veel goesting uit naar de zomer”, vertelt Bart Temmerman, algemeen directeur van publiq. “Via ons platform zullen we dat aanbod nog dichter bij de mensen brengen.”
Tekst: Sandra Gasten
Hoe heeft het publiek het online cultuuraanbod tijdens de lockdown ervaren?
“Uit ons onderzoek naar cultuurparticipatie in coronatijden blijkt dat heel wat cultuurliefhebbers tijdens de eerste lockdown de weg naar het online aanbod hebben gevonden. Dat aandeel is tijdens de tweede lockdown zelfs gestegen tot 75%.”
“Voor corona nam 45% van de cultuurliefhebbers deel aan online voorstellingen, virtuele tours… Slechts 12% haakte af. Een groot aandeel daarvan zien we bij creatieve cursussen. Heel wat mensen zijn gestart met hobby’s, zoals beeldende kunst, schrijven of muziek maken. Ook virtuele tours in monumenten, erfgoedsites en musea, klassieke concerten en theatervoorstellingen waren populair.”
Zal online cultuurparticipatie een blijver worden?
“In deze periode zijn er alleszins in de sector grote stappen gezet op het vlak van digitalisering. Voor een deel zal dit online aanbod dus blijven. Zo wil 20% van wie nooit naar theater gaat, dit na corona nog online blijven doen. Meer dan de helft van de frequente bezoekers van klassieke concerten willen ook genieten van online concerten. Daar zitten dus kansen: de drempel werd voor sommige mensen lager en er werd een nieuw publiek ontdekt.”
We hopen dat culturele instellingen hun activiteiten voldoende afstemmen op jongeren. Die doelgroep wil nu volop dingen ervaren.
“Toch is de voornaamste conclusie dat de online programmatie onvoldoende is. Het publiek snakt naar de opstart van het reguliere aanbod, omdat mensen cultuur in het echt willen zien en zich willen ontspannen. Het sociale aspect van cultuurbeleving blijft belangrijk.”
Heel wat cultuurhuizen hebben hun zomerprogramma klaar. Hoe zal dat verlopen?
“Hoewel het aantal bezoekers weer wat hoger mag, zullen er heel wat activiteiten plaatsvinden voor een beperkt publiek. Daarnaast zullen organisaties hun aanbod over een langere periode verspreiden en instellingen hun seizoen, dat normaal eindigt in juni, langer doortrekken. Lokale artiesten zullen meer aandacht krijgen in het aanbod. Tegelijk zullen heel wat mensen thuis willen genieten van cultuur.”
“We denken ook dat onze zomeractie, Schatten van Vlieg, dit jaar een groot succes wordt. Van juli tot augustus kunnen kinderen op bijna 400 locaties zoals musea, parken en bibliotheken in Vlaanderen op schattenjacht. Vorige zomer zagen we al een enorme boost in het aantal deelnemers. Dit jaar hopen we dat aantal te verhogen tot 90.000 kinderen.”
Wat doet publiq om die culturele activiteiten te promoten?
“We zullen via UiTinVlaanderen.be het culturele aanbod op de best mogelijke manier presenteren. Dat aanbod zal vanaf september nog groter zijn, vermits er nog heel wat voorstellingen in de kast liggen.”
“Daarnaast hopen we dat culturele instellingen hun activiteiten voldoende afstemmen op jongeren. Die doelgroep wil nu volop dingen ervaren. Om hen te bereiken, heeft publiq het UiTX-label in het leven geroepen. Via UiTX vinden jongeren tussen 16 en 26 jaar een aanbod op hun maat, laten we hen tips geven en doen we acties op scholen. In het najaar willen we daar nog meer mee naar buiten komen, om jongeren echt veel inspiratie te geven en te tonen dat cultuur ook iets voor hen is.”