Skip to main content
Home » Summer Vibes » Bestel een ‘Helpy Hour’en steun je favoriete café
Summer Vibes

Bestel een ‘Helpy Hour’en steun je favoriete café

In samenwerking met
In samenwerking met

Met de actie ‘Helpy Hour’ wil FedCaf de Belgische cafés een duwtje in de rug geven. “Betaal twee drankjes en krijg er eentje: een kleine, maar solidaire geste om je favoriete café te steunen”, zegt Erik Beunckens.

Tekst: Sandra Gasten

De cafés moesten maandenlang hun deuren sluiten en zagen hun omzet gigantisch dalen. Een groot deel van de zaken staat zelfs op de rand van het faillissement. “Dat zijn geen cijfers om blij van te worden”, zegt Erik Beunckens van FedCaf.

De federatie van Cafés van België verdedigt al tien jaar de belangen van de horecazaken in ons land. Met de huidige coronacrisis is die behartiging meer dan nodig. “Tien jaar geleden waren er 18.000 cafés, nu zijn er nog 13.000. En het slechte nieuws? We verwachten dat zo’n 25 procent het einde van het jaar niet haalt.”

Twee betalen, één krijgen

Om de cafés – die op 9 juni heropenden – te ondersteunen, laat FedCaf de campagne ‘Helpy Hour’ opnieuw op het publiek los. “Tijdens ‘Happy Hour’ krijg je twee consumpties voor de prijs van één. Bij ‘Helpy Hour’ geldt het omgekeerde: je betaalt voor twee drankjes, maar krijgt er maar één. Dat ene drankje schenk je dan uit solidariteit aan de uitbater”, legt de afgevaardigd bestuurder uit. “Het is een kleine, maar mooie geste om je favoriete café een duwtje in de rug te geven.”

Vrijblijvend

Voor alle duidelijkheid: iedereen bepaalt zelf wanneer het ‘Helpy Hour’ is en hoeveel hij wil geven. “Als het tijd is om te bestellen of te betalen op café, zeg dan gewoon ‘Helpy Hour’ en betaal een drankje dubbel. Of twee of meer… Het is volledig vrijblijvend: niemand moet zich verplicht voelen om aan de actie mee te doen”, benadrukt hij. “Iedereen is meer dan welkom om gewoon zijn pintje of wijntje op café zoals vroeger te komen drinken!”

Bij veel cafés staat het water aan de lippen en dus kunnen ze elke steun goed gebruiken.

Wereldwijde aandacht

FedCaf lanceerde de campagne in juni 2020, vlak na de eerste lockdown. Het nam hiervoor het bureau Happiness Brussels in de arm en lanceerde de campagne in vier talen. “Tot onze verbazing ging de Engelstalige versie in sneltempo viraal de wereld rond”, vertelt Erik Beunckens.

“Het clipje verscheen op alle grote radio- en televisiestations, werd meer dan 3,2 miljard keer bekeken en was een bron van inspiratie voor andere landen. In onder meer het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Australië werd de campagne gebruikt en groeide ze uit tot een groot succes. De New York Times noemde het een ‘hartverwarmende actie van het bierland bij uitstek’ en de actie werd tot de tweede beste Europese marketingactie van 2020 verkozen.”

Nieuwe oproep

Toch was ‘Helpy Hour’ in België, het land waar de actie ontstond, maar een matig succes. Dus doet FedCaf een nieuwe oproep naar alle cafégangers. “Bij veel cafés staat het water aan de lippen en dus kunnen ze elke steun goed gebruiken. Wie zijn favoriete café dus een duwtje in de rug wil geven, bestelt een ‘Helpy Hour’. Als elke klant bij elk cafébezoek één drankje extra betaalt, kunnen hopelijk heel wat meer cafés deze crisis overleven.”

Next article