Home » Summer @ Home » OPINIE: “Dit is een buitenkans om onze eigen omgeving te herontdekken”
Opinie

OPINIE: “Dit is een buitenkans om onze eigen omgeving te herontdekken”

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen.
Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen.
Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen.

Voor de uitbraak van de coronapandemie was Toerisme Vlaanderen vooral gefocust op de promotie van Vlaanderen als aantrekkingspool voor buitenlandse toeristen. De Vlaamse kunststeden speelden daarin een cruciale rol. Door corona wordt de blik nu echter ook op het binnenland gericht. “Het doel is om verschillende verborgen parels extra in de kijker plaatsen”, zegt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.

In het recente verleden hebben we al crisissituaties meegemaakt, zoals de aanslagen van 2016. Maar in het geval van een aanslag gaat het enkel om één bestemming die getroffen is. Nu is de hele wereld getroffen. Het fenomeen reizen op zich werd voor corona nooit in vraag gesteld. Men vroeg zich af of een bestemming veilig was en of het wel het juiste moment was om een specifieke bestemming te bezoeken. Nu is de vraag of reizen op zich wel veilig is. Daarnaast willen niet alle ondernemers in de toeristische industrie zomaar terug naar hoe het ooit geweest is. Was dat allemaal wel veilig en duurzaam? We zoeken momenteel dan ook een evenwicht tussen het herstel van een belangrijk onderdeel van onze economie en de vraag hoe we het voor iedereen zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Niet alleen voor de mensen die willen reizen, maar ook voor de mensen die er wonen, voor de ondernemers, voor de plekken zelf.

Waslijst aan verborgen parels

Nu dient zich een buitenkans aan om de eigen regio te herontdekken. En er valt veel te herontdekken. Er zijn veel verborgen parels in Vlaanderen. We kijken nu naar die plekken die normaal gezien niet op de eerste rij staan wanneer mensen hun vakantie plannen: een reeks kleinere steden zoals Aalst, Dendermonde, Tienen, Sint-Truiden, Lier, enz. Dat zijn steden met een mooi ommeland en een groot horecapotentieel, waar ook het belevingstoerisme in de vorm van fietsen en wandelen veel mogelijkheden biedt. Maar ook hier gaat onze prioriteit naar het bezoekersmanagement: hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen weten dat het veilig is waar ze naartoe gaan. In dat kader hebben we dan ook de app YouFlanders ontwikkeld. Daarop kunnen zowel de bezoeker als de ondernemer zien of het ergens druk is en zullen er uitwijkmogelijkheden in de buurt worden aangegeven. Het is met andere woorden een soort van toeristische Waze.

Exitstrategie?

Ik houd mijn hart echter vast voor de exitstrategie. De meeste mensen houden zich perfect aan de maatregelen, maar een kleine groep die enkel het eigen plezier vooropstelt, zou wel eens veel schade kunnen veroorzaken. Een sector zoals de onze sluiten en opnieuw opstarten, is een dure en intensieve aangelegenheid. Als we dat twee keer zouden moeten doen, zullen veel zaken dat niet overleven, vrees ik.

Next article