Skip to main content
Home » Lokaal & Belgisch » Proeven van lekkers uit Roeselare tijdens de Week van de Smaak
Lokaal & Belgisch

Proeven van lekkers uit Roeselare tijdens de Week van de Smaak

Tijdens de Week van de Smaak, van donderdag 18 tot donderdag 25 november, zijn er in Roeselare heel wat culinaire activiteiten te beleven.

Tekst: Sandra Gasten

Voor enkele activiteiten moet je je inschrijven. Alle info vind je hier.

Op zaterdag 20 november is er een Rode Neuzenontbijt en de Junior Kitchen battle, een kookwedstrijd voor enthousiaste koks van 5 tot 12 jaar, in een tent op de Grote Markt. Op zondag kan je twee keer aanschuiven aan de picknicktafel, vol met lekkers uit de streek.

Roeselare is de thuis van topbedrijven in de voeding, zoals REO Veiling, Rodenbach en Soubry. Iedereen kent de producten, maar hoe zou zo’n bedrijf er achter de schermen uitzien? Tijdens de Week van de Smaak kan je een exclusief bedrijfsbezoek koppelen aan een diner verzorgd door een topchef in de nieuwe ‘Keuken van Roeselare’. De opbrengst gaat naar Rode Neuzen Dag.

Onder de noemer ‘Vitrines met goesting’ zullen verschillende vitrines in het centrum er extra smakelijk uitzien dankzij de fotografiestudenten van CREO. En wie interesse heeft in artisanale producten kan op 19 november van 15 tot 19 uur naar de Lokaalmarkt in de Sint-Amanduskerk.


Maak kennis met enkele Roeselaarse toppers

’t Groendal: kaasmakers tot in de ruimte

Er wordt Roeselaarse kaas in de ruimte gegeten! Die eer heeft de stad te danken aan Kaasboerderij ’t Groendal. De Amerikaanse astronaute Shannon Walker liet Brokkeloud Roeselare en Oud Roeselare naar het ruimtestation ISS sturen. “Onze kazen worden door kaasmeesters Van Tricht over de hele wereld verdeeld in winkels en restaurants. Toch was dit nieuws nog van een hoger niveau”, zegt Louis-Philippe Deweer. Het is een mooi voorbeeld van hoe ambacht tot succes kan leiden. Intussen is de vierde generatie in het bedrijf aan zet. “Mijn vader breidde in 1987 het melkveebedrijf uit met een kleinschalige kaasmakerij. Bijna 35 jaar later serveren we 25 kazen, van harde tot zachte soorten.”

Chevreau Blanc, Brokkeloud Roeselare, Groendal Grand Cru en Poppycheese: het zijn maar enkele namen in het gamma. “Waarom onze kazen zo uniek zijn? We experimenteren en denken out-of-the-box. We werken met ingrediënten die je niet met kaas associeert zoals koffie en hop. Daarnaast hebben we een unieke productiemethode. Onze kazen blijven zacht in de mond, ook al zijn ze een jaar oud. Ze smaken lekker bij een bier of wijntje en zijn ideaal om wat extra smaak aan een gerecht te geven.”

Groendals ervaring en zin voor kwaliteit leverden de kaasmakers al vele medailles op de World Cheese Awards op. “Zo’n winst toont aan dat we continu goed en kwalitatief bezig zijn”, zegt Louis-Philippe nog. “Misschien heeft de Roeselaarse bodem daar iets mee te maken? Niet voor niets worden hier tal van grondstoffen geteeld en producten gemaakt. We zitten hier in het mekka van de voeding.”


Brouwerij Rodenbach:

200 jaar ambacht

Met een nieuw bier – de Rodenbach Red Tripel – viert Brouwerij Rodenbach dit jaar zijn 200ste verjaardag. Meesterbrouwer Rudi Ghequire en zijn team daagden zichzelf uit en combineren traditie en vernieuwing in één biertje. “De zoetzure tripel bevat een iets hoger alcoholpercentage dan onze andere zes biertjes. Met een moutig, fruitig en houtgerijpt karakter is het een ware verwennerij voor de fijnproever.”

Het Rodenbach bier is nog bekender dan dichter Albrecht of schrijver Georges Rodenbach. Zelfs de internationale bierkenner Michael Jackson ontdekte de brouwerij al. Volgens hem is de Rodenbach Grand Cru het meest verfrissende bier ter wereld. “Onze unieke smaak danken we aan de bewaartechniek in eikenhouten foeders”, legt de brouwer uit. “Het jonge bier wordt gemengd met tweejarig houtgerijpt bier. Dat geeft het zijn zachtzure frisheid en typische smaak. Onze bieren kan je combineren met kaas, maar ook met vlees en vis.” De brouwsels werden al meermaals bekroond op internationale bierwedstrijden. “Vandaag staat de teller op 144 prijzen. We hebben zelfs een driesterrenbier in ons gamma. Samen met Viki Geunes ontwikkelden we de Caractère Rouge, een bier op basis van rode vruchten.”

Dat de brouwerij in Roeselare is gevestigd, is volgens Ghequire niet raar. “We liggen in het hart van het Historische Graafschap Vlaanderen. Onze bodem is ideaal om groenten en fruit te telen, wat de aanwezigheid van de vele land- en tuinbouwbedrijven verklaart. Bovendien heeft de REO Veiling impulsen aan de landbouw gegeven. In onze oude bottelarij zit nu het Huis van de Voeding waar startende bedrijven steun krijgen en op de Hogeschool Vives heb je een opleiding Landbouw. Troeven genoeg!”


Elixir de Roulers: van medicijn tot hip drankje

Sofie Dumont maakte er een cocktail van, chef-kok Geert Van Hecke voegde het toe aan zijn terrine van konijn en Rock Werchter gebruikt het als ingrediënt in de Rocktail. Sinds Elixir de Roulers erkend is als streekproduct is het hip bij de jonge generatie, hobbykoks en foodies. “Het recept is hetzelfde als in 1871”, zegt Jean-Pierre Vyncke, de vijfde familietelg die aan het roer staat. “Mijn voorouders hebben het juiste recept bereikt met vallen en opstaan, tot ze een aromatisch, zacht en kruidig drankje hadden. Het recept is nog altijd geheim. De drie mensen die het kennen, mogen daarom nooit  samen op een vliegtuig.”  

Elixir de Roulers werd in de 19de eeuw geroemd om zijn geneeskrachtige eigenschappen. “De likeur wordt gemaakt van dozijnen exotische planten, wortels en kruiden. Je smaakt er toetsen steranijs, citroenmelisse en koriander in.” De bereiding gebeurt volledig ambachtelijk. “We stoken in kleine hoeveelheden en vullen de zeshoekige fles met lange hals nog met de hand.” Het drankje kan gedronken worden als digestief en gebruikt worden in gerechten en cocktails. “De likeur wordt vaak geserveerd op kamertemperatuur, maar ook ijskoud smaakt hij heerlijk. Wie inspiratie wil opdoen, vindt recepten op onze website.”

Roeselare heeft zijn naam als ‘Vallei van de voeding’ niet gestolen, meent Jean-Pierre. “Denk maar aan de landbouwvelden, de REO Veiling, de diepvriesproducenten… Alles komt hier rechtstreeks van het veld op je bord. Bovendien hebben we een mooie mix van kleine en grote producenten, elk met hun authentieke verhaal.”


Pastamaker Soubry: marktleider in de Benelux

In het op en top Roeselaarse bedrijf staat met de broers Michel en Matthieu Soubry al de derde generatie aan het hoofd. Het verhaal startte met Joseph Soubry die in 1921 zijn bedrijf in chicorei in Moorslede niet meer opbouwde, maar zich in Roeselare op iets anders ging richten: de pasta die hij in Italië had geproefd. “En dat in een tijd dat de Belgen nog niet zo veel pasta aten”, vertelt Michel Soubry. “Maar zijn keuze was een schot in de roos. Vandaag produceren we 100.000 ton, goed voor 1,2 miljard maaltijden. Sinds de jaren tachtig zijn daar ook Chinese noedels bijgekomen. We verdelen onze producten vooral in de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.”

Altijd inzetten op innovatie: zo is het succes van pastafabrikant Soubry gegroeid. “We doen elk jaar een consumentenonderzoek. Zo brachten we 20 jaar geleden – nog voor de Italianen – volkorenpasta op de markt, recent is daar speltpasta en pasta op basis van peulvruchten en tarwe bijgekomen”, zegt de zaakvoerder. “Daarnaast investeren we in technologische vernieuwingen om het productieproces te verbeteren. Net zoals mijn grootvader die in 1935 een eigen griesmolen bouwde om de kwaliteit op te krikken.”

Soubry heeft altijd geïnvesteerd in lokale tewerkstelling en knowhow. “Roeselare heeft veel expertise rond voeding. We hebben niet alleen de landbouw en industrie, met Inagro en de POM zet de stad ook sterk in op onderzoek en ontwikkeling. Jaarlijks kunnen stagiairs van Hogeschool Vives bij Soubry terecht. Al die zaken maken het netwerk rond voeding in Roeselare sterker. Het is fijn om daar als bedrijf deel van uit te maken.”

Next article