Home » News » Opinie: “Onze toeristische sector is bijzonder veerkrachtig”
Lokaal & Belgisch

Opinie: “Onze toeristische sector is bijzonder veerkrachtig”

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen.

Dat onze toeristische sector geen fijne tijden beleeft, is een open deur intrappen. “En toch zijn we er bij Toerisme Vlaanderen zeker van dat we opnieuw zullen reizen eens dat weer kan en mag”, zegt CEO Peter De Wilde.

Het gedwongen thuis of in eigen streek blijven, heeft ons het afgelopen jaar meer dan ooit doen inzien hoe waardevol het is om te kunnen en mogen reizen, om onze dagelijkse omgeving in te ruilen voor een minder bekende plek, voor nieuwe ontmoetingen, activiteiten en ontdekkingen.

Zoals na elke crisis, zal het herstel in fases verlopen, dat weten we. Eerst zullen we de bezoekers uit eigen land opnieuw mogen verwelkomen, daarna onze gasten uit de buurlanden en nog later de wat verder afgelegen landen.

Dat gaat niet van vandaag op morgen gebeuren, maar we hebben een zeer groot geluk: onze toeristische sector is bijzonder veerkrachtig. We zijn niet bij de pakken blijven zitten, maar zijn in moeilijke omstandigheden altijd blijven communiceren over de troeven van onze regio. Samen met onze provinciale toeristische organisaties, kunststeden en tal van andere toeristische partners. Allemaal samen slaagden we erin om in 2020 heel wat mensen aan te sporen om een binnenlandse trip te maken. Een opsteker voor onze zwaar getroffen toeristische sector, maar natuurlijk nog lang geen goedmaker voor het wegvallen van onze buitenlandse bezoekers.

Toerisme anders aanpakken

Daarom blijven we heel hard werken aan de heropstart van ons toerisme, op alle mogelijke manieren. Eind januari konden we, samen met de VRT, de terugkeer van het iconische tv-programma ‘Vlaanderen vakantieland’ aankondigen. De perfecte etalage voor toeristisch Vlaanderen, niet alleen voor de bekende plekken, maar zeker ook voor de vele verborgen parels. Want dat we toerisme in de toekomst ook fundamenteel anders moeten aanpakken, daar zijn we door corona nog meer van overtuigd geraakt.

We moeten toerisme in de toekomst fundamenteel anders aanpakken, daar zijn we door corona nog meer van overtuigd geraakt.

Omdat de traditionele benadering van toerisme – enkel gedreven door en afgemeten aan puur economische indicatoren zoals volumes en bestedingen en dikwijls compleet blind voor de negatieve impact op mens en milieu – duidelijk zijn limieten heeft bereikt.

‘Reizen naar Morgen’

Wij kiezen voortaan resoluut voor de positieve kracht van toerisme. Toerisme als een middel om onze bestemming te laten floreren door deze beter, duurzamer en inclusiever te maken. Met een mooi en gezond evenwicht tussen de wensen en behoeften van bewoners, ondernemers, bezoekers uit binnen- en buitenland en de ziel van de plek zelf. Maar met uiteraard ook nog altijd voldoende aandacht voor de economische realiteit van alle betrokkenen.

Wij noemen dit ‘Reizen naar Morgen’. Dat betekent kiezen voor maatwerk, afgestemd op niches van vakantiegangers waar ook ter wereld die begeesterd worden door de thema’s waarop we met Toerisme Vlaanderen graag willen inzetten: erfgoed, gastronomie, natuur en fietsen. ‘Reizen naar Morgen’ betekent congressen aantrekken die matchen met onze sterke groeisectoren of met de Vlaamse troeven waarvoor we wereldwijd erkenning genieten.

Het betekent vakantie mogelijk maken voor iedereen, ook voor landgenoten die vandaag financiële of andere drempels ervaren. We hebben bij Toerisme Vlaanderen onze organisatie grondig hervormd en klaargestoomd voor het toerisme van de toekomst. Wij zijn klaar om te reizen naar morgen.

Next article