Danny Van Assche, Gedelegeerd Bestuurder van de ondernemersorganisatie UNIZO, trekt lessen uit de coronacrisis en kijkt de toekomst tegemoet.
We hebben de voorbije weken (verplicht) ‘ons kot’ beter leren kennen. Door thuiswerk, technische werkloosheid of verplichte winkelsluiting werd onze thuis omgebouwd tot onze permanente verblijf-, woon-, werk- en ontspanningsplaats. Alles gebeurde lokaal: wandelen, fietsen, werken en ontspannen… Gelukkig ook het lokaal shoppen. Uit recente GFK cijfers blijkt dat ‘proximity’ (nabijheid) tijdens de lockdown aan populariteit won. En terecht.
Na regen komt zonneschijn
Een crisis als deze kent enorme negatieve gevolgen. Lagere inkomens, omzetverlies, sociaal isolement,… zijn alom aanwezig. Ie-der-een heeft zich, zonder uitzondering, moeten aanpassen. Een torenhoog cliché, maar absoluut gepast in dit geval: na regen komt zonneschijn. Na corona komt bewustwording. En dat uit zich bij iedereen. Elke stakeholder van onze samenleving heeft zich op de een of andere manier Darwin-gewijs moeten aanpassen.
Ten eerste dwongen de omstandigheden onze ondernemers om creatief te anticiperen op de lockdown. Winkeliers gebruikten nieuwe online kanalen om hun klant toch te kunnen bedienen. Lokaal online winkelen werd meer dan ooit mogelijk. En dat heeft de consument duidelijk begrepen.
Ten tweede hebben we allen namelijk dat uitgebreid lokaal online winkelnetwerk massaal ontdekt. Dit in combinatie met de heropening van onze winkels, zorgt ervoor dat lokaal shoppen aan populariteit wint. Onze winkeliers merken in alles wat ze doen dat lokaal shoppen bij de consument, het winkelhieren, in de lift zit. Mensen beseffen door de huidige corona-omgeving meer dan ooit dat ons zorgsysteem, sociaal vangnet en maatschappij voor een groot stuk is opgebouwd uit en gedragen wordt door zelfstandig ondernemerschap. En dat is net de kern van onze winkelhier-boodschap: wat je lokaal koopt, investeer je in onze samenleving en krijg je dus terug.
Deze crisis moet een wake-up call zijn voor onze regering om ons breed winkelnetwerk (inter)nationaal op de kaart te zetten en zo onze eigen samenleving te ondersteunen.
Ten derde heeft ook de media deze boodschap, terecht, massaal mee uitgedragen. Belangrijk om de bewustwording bij de consument te maximaliseren. Initiatieven als ‘winkelhier’, ‘Week van de Belgische mode’, ‘de buurtsuper, jouw perfecte buur’ en ‘Koopinjebuurt’ zijn fantastisch, maar komen pas volledig tot hun recht als alle mediakanalen hun steentje bijdragen aan het verspreiden van de boodschap.
Inhaalbeweging nodig
De laatste stakeholders zijn onze beleidsmakers. De voorstellen en eisen van UNIZO om ondernemers te ondersteunen in deze bijzonder moeilijke tijden werden gehoord en voor een groot stuk mee opgenomen in de steunmaatregelen van de overheid. Zelfstandige ondernemers zorgen voor tewerkstelling, betalen belastingen en doen investeringen die weer leiden tot werkgelegenheid. De bewustwording bij de regering dat zelfstandige ondernemers centraal staan in de opbouw en financiering van onze samenleving is er, maar kan en móet groter. Er is nog een stevige inhaalbeweging nodig om oneerlijke concurrentie weg te werken met het buitenland. Deze crisis moet dus een wake-up call zijn voor onze regering om ons breed winkelnetwerk (inter)nationaal op de kaart te zetten en zo onze eigen samenleving te ondersteunen.
Als elke maatschappijstakeholder zijn duit in het zakje doet en zich weet aan te passen om vol moed en ambitie aan de toekomst te werken, ben ik er rotsvast van overtuigd dat we er samen sterker uit zullen komen. Winkelhieren is een groot stuk van de oplossing en daar hebben we allemaal baat bij.