Home » Lokaal & Belgisch » Lokaal shoppen staat centraal tijdens Weekend van de Klant
Lokaal & Belgisch

Lokaal shoppen staat centraal tijdens Weekend van de Klant

Voor Vida Design wordt het een speciaal weekend: de zaak koppelt Weekend van de Klant aan haar opendeurdag.

Zaterdag 2 en zondag 3 oktober: dat is een feestelijk winkelweekend in heel België. Tijdens het Weekend van de Klant verrassen winkeliers, horecazaken, kappers, reisbureaus … hun klanten met een cadeautje of actie. Net zoals bij de eerste editie van de – toen nog – Dag van de klant, vijf jaar geleden, is Roeselare verkozen als gaststad. En daarom is er die dag allerlei extra’s te beleven in het centrum.

Tekst: Sandra Gasten

Weekend van de Klant, een organisatie van Comeos, Unizo en UCM, is traditioneel een hoogmis voor handelaars én hun klanten. Winkeliers zetten hun deuren op zaterdag en zondag wagenwijd open en trakteren hun klanten op allerlei leuke gadgets of lekkers.

Met liefde en vooral véél goesting, want na de voorbije maanden hebben de handelaars – zelfs enkele starters! – meer dan ooit nood aan een Weekend van de Klant. “Onze klanten moeten de weg naar de fysieke winkel opnieuw vinden. We willen aan iedereen tonen dat shoppen weer op een veilige en positieve manier kan”, zegt Nancy Kindels van Vida Design, een hippe woonwinkel op de Munt in Roeselare. “Bovendien is het Weekend van de Klant de ideale gelegenheid om alle handelaars een hart onder de riem te steken.”

Nancy en Geert van Vida Design.
Van optredens tot straattheater

Omdat Roeselare dit jaar opnieuw gaststad is, hebben de Stad, Unizo, vzw Shopping en Centrum Roeselare een speciaal programma in elkaar gestoken. Beleving, shoppen én genieten staat die dag centraal. Radio 2 neemt letterlijk en figuurlijk de binnenstad in en zendt van 11 tot 18 uur live vanop de Grote Markt uit.

In het hele centrum zullen verschillende Vlaamse artiesten optredens geven. Tom Helsen, Wim Soutaer en David Vandyck treden niet op podia op, maar op straathoeken, in de winkel of gewoon op een terras. Maar er is meer. Er is straattheater en kinderanimatie en enkele Bekende Vlamingen zullen de kassa’s overnemen. Het wordt allemaal ‘Verrassend plezant!’, zoals het thema zegt.

2020 is een jaar vol uitdagingen geweest en dus is vandaag – meer dan ooit – lokaal shoppen belangrijk.

Opendeurweekend

Voor Vida Design wordt het een speciaal weekend: de zaak koppelt Weekend van de Klant aan haar opendeurdag. “We bestaan bijna acht jaar en zijn uitgegroeid tot een bloeiende woonwinkel die ik met mijn partner Geert Vancayzeele en onze vijf medewerkers in goede banen leidt”, zegt Nancy.

“De coronacrisis en het goede weer hebben ons gestimuleerd om een nieuwe uitdaging aan te gaan: naast ons interieuraanbod zijn we met een outdoorconcept gestart. De mens en de natuur staan bij ons centraal, en dat voel je in ons aanbod: natuurlijke materialen, verwennerijen voor het lichaam en mooie producten om ook in de tuin beleving centraal te zetten. Weekend van de Klant is het ideale moment om dat concept te tonen. Daarnaast bieden we een glaasje en kortingen aan.”

Lokaal, lokaal, lokaal

2020 is een jaar vol uitdagingen geweest en dus is vandaag – meer dan ooit – lokaal shoppen belangrijk. “Roeselare heeft mooie troeven. De stad heeft een mix van vertrouwde en gespecialiseerde familiezaken die vaak al decennia bestaan en zaken waar jonge zaakvoerders nieuwe concepten introduceren. Ze bieden de klant extra service en advies, iets wat je online onmogelijk kan vinden”, zegt Nancy. “In Roeselare vind je alles, je hoeft dus niet verder te gaan om je gading te vinden. Bovendien steun je de vele lokale ondernemers, waar onze stad rijk aan is, én winkel je op een duurzame manier.”

“En naast de winkels heb je vele horecazaken, cultureel moois, groene parken en een aantrekkelijk parkeerbeleid: voldoende redenen dus om te komen genieten van een dagje Roeselare!”

Next article