Skip to main content
Home » Lokaal & Belgisch » Mechelse start-up lanceert app voor verse, lokale voeding
Lokaal & Belgisch

Mechelse start-up lanceert app voor verse, lokale voeding

Co-founders Gert Aerts & Bernd Van Roosendael.

“Onze groenten en fruit komen rechtstreeks van het veld”

Door de brug te maken tussen verse lokale voeding, logistiek en digitale technologie is de Mechelse start-up Lokkal erin geslaagd om een succesvolle versmarkt-app te lanceren die in minder dan drie maanden al 12.000 keer werd gedownload. Interview met co-founders Gert Aerts & Bernd Van Roosendael.

Tekst: Joris Hendrickx – foto’s: Kris Van Exel

Ondanks het succes van de traditionele e-commerce, bleef de online verkoop van verse voeding achterophinken in ons land.

Waar vonden jullie de inspiratie om de eerste mobiele webshop voor verse Belgische producten te starten?

Aerts: “Als rasechte bourgondiërs vonden we het spijtig dat we steeds het hele land moesten doorkruisen om lekkere verse voedingswaren te vinden. Terwijl non-food e-commerce toch al goed ingeburgerd was, bleef de online verkoop van verse voeding immers ver achterophinken. Er bestonden wel al wat kleinschalige webshops, maar die konden niet het hele land bedienen. Daarom begonnen we te onderzoeken hoe we de vele kwalitatieve en lekkere producten die ons land rijk is toegankelijker konden maken voor iedereen. De supply chain van de voedingsmarkt werkt via centrale opslagplaatsen, provinciehubs en winkels, waardoor de voeding doorgaans lang onderweg is voor ze op je bord komt én het kwaliteitsniveau lager is dan wanneer ze vers op de markt worden gebracht. Daar wilden we een antwoord op bieden.”

“In onze zoektocht merkten we al snel dat, hoewel België wat achterophinkt ten opzichte van zijn buurlanden en conservatiever is, het potentieel voor fresh food e-commerce hier enorm is. Voor consumenten is het immers enorm handig om via onze mobiele app steeds een kwalitatieve supermarkt in hun handpalm te hebben en verse producten geleverd te krijgen. Voor producenten zijn we dan weer een extra verkoopskanaal en een partner die hen daarbij faciliteert. Bovendien geven we hen de kans om de bekendheid van hun eigen merk en producten te laten groeien.”

Co-founders Gert Aerts & Bernd Van Roosendael.

Op welke manier garanderen jullie de kwaliteit en versheid van jullie producten?

Aerts: “Om een optimale kwaliteit en een zo kort mogelijke keten te garanderen, voeren we alles uit in eigen beheer, van de ophaling bij de producent tot de levering bij de consument. We beschikken hiervoor over een eigen vloot en opslagruimtes die volledig gekoeld zijn. Momenteel leveren we al in de provincie Antwerpen en een groot deel van Vlaams-Brabant. We zullen die regio pas uitbreiden wanneer we zeker zijn dat we daarmee niet aan kwaliteit inboeten. Bovendien werken we met zo weinig mogelijk voorraden. Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat we aan kwaliteitscontrole kunnen doen en meteen kunnen schakelen indien nodig.”

“In ons assortiment leggen we bovendien de focus op Belgische producten uit alle windstreken in ons land. We waken er steeds over dat zo’n 75% van onze producten van Belgische oorsprong zijn. Naar het buitenland kijken we enkel als er in bepaalde voedingscategorieën geen kwalitatieve producten beschikbaar zijn die in België worden geteeld of afgewerkt, zoals bijvoorbeeld bananen. In de app geven we altijd duidelijk aan wanneer producten uit het buitenland afkomstig zijn. Het grootste deel van de producten zijn steeds in het seizoen en Belgisch van oorsprong. Als consument heb je zo steeds de mogelijkheid om bewust te kiezen voor Belgische producten. Het is bovendien ons smaakpanel dat bij zowel de Belgische als de ingevoerde producten beslist of we ze zullen aanbieden.”

Onze huischef kookt iedere week nieuwe gerechten om mensen kennis te laten maken met heel wat verrassende vergeten groenten.

Bernd Van Roosendael

Hoe trachten jullie minder bekende Belgische producten te promoten?

Van Roosendael: “Via ons receptenplatform beteretenvanbijons.be proberen we mensen met filmpjes en instructies te inspireren om creatief aan de slag te gaan met de producten die we aanbieden. Onze huischef Mathias Nijs kookt iedere week nieuwe gerechten om mensen kennis te laten maken met onze kwalitatieve Belgische producten die je in de app kan vinden, waaronder ook heel wat verrassende vergeten groenten. We beschouwen het zelfs als onze missie om mensen terug vertrouwd te laten worden met vergeten groenten. Er is heel wat kwaliteit in België. Het komt er gewoon op aan om mensen daarvan te overtuigen en hen dat te laten (her)ontdekken.”

Aerts: “We brengen in de app ook telkens het verhaal achter het product zelf. Onze leveranciers, die we ‘Smaakmakers’ noemen, worden er uitgebreid voorgesteld. We vertellen daarbij ook hoe zij werken en erin slagen om de kwaliteit en smaak van hun producten te verzekeren.”

Op welke manier gaan jullie voedselverspilling tegen?

Aerts: “We bieden verse producten aan met zo weinig mogelijk toevoegingen en behandelingen: een tomaat die gisteren of eergisteren geplukt werd, zal morgen al op je bord liggen. Onze groenten en fruit komen haast rechtstreeks van het veld. Dankzij die uitzonderlijk korte keten verminderen we de voedselverspilling. We leveren drie keer per week bij de consument en sluiten meer dan een dag voor de levering de bestellingen af. Zo hebben onze leveranciers de tijd om de verse waren klaar te maken en kunnen wij ze binnen de 48 uur aan huis leveren. Tegelijk hebben we steeds een volle winkel aan de voorkant, maar geen onnodige voorraad aan de achterkant.”

Onze ambitie is alvast om binnen een jaar over heel Vlaanderen te leveren en van Lokkal een begrip te maken in de fresh food e-commercemarkt.

Gert Aerts

Van Roosendael: “Belangrijk is wel dat we steeds in overleg met de leveranciers beslissen over de levertermijnen. Het moet steeds haalbaar blijven voor hen, zonder dat ze moeten inboeten aan kwaliteit. We kijken ook steeds hoe we hen hierin bijvoorbeeld logistiek kunnen ondersteunen. In samenspraak kunnen we zelfs onderweg ergens grondstoffen voor hen oppikken. Zo optimaliseren wij onze ritten en hebben zij een betaalbaar transport.”

“In onze app hebben we bovendien ook de rubriek ‘Verloren groentesoep’. Dat zijn soepen die iedere week door onze huischef gemaakt worden met groenten die zijn afgekeurd voor de klassieke retail door bijvoorbeeld hun grootte of vorm. Wij gaan die dan ophalen bij onze leveranciers en gaan er mee aan de slag, zodat ze niet verloren gaan.”

Hoe zien jullie de toekomst?

Aerts: “We merken dat er intussen steeds meer interesse is bij leveranciers om met ons samen te werken. Maar ook de volumes stijgen sterk, omdat alsmaar meer consumenten onze app beginnen te gebruiken. Dat toont aan dat het potentieel enorm is. Onze ambitie is alvast om binnen een jaar over heel Vlaanderen te leveren en van Lokkal een begrip te maken in de fresh food e-commercemarkt.”

Next article