Skip to main content
Home » Gezond Leven » Lekker en gezond eten met groentetortilla’s
Gezond Leven

Lekker en gezond eten met groentetortilla’s

Groentetortilla's.

Gezond eten is cruciaal voor een gezond leven. Toch is het voor de consument niet altijd evident om dagelijks gezonde voeding tot zich te nemen. De start-up No Fairytales ondersteunt ons in die zoektocht door groenten toe te voegen aan het deeg van tortilla’s en benadrukt op die manier dat gezond ook lekker is.

Tekst: Diederik Vandendriessche

Bernadette Kooijman, oprichtster No Fairytales.

Vijf jaar geleden hield Bernadette Kooijman, levensmiddelentechnoloog van opleiding, haar job in de olie- en gasindustrie definitief voor bekeken om eindelijk haar levensdroom waar te maken: een innovatief voedingsproduct in de markt zetten. Ze ging hierbij op zoek naar een gezonde variant van een product dat vaak gegeten wordt. “Onderzoek van Stanford University heeft aangetoond dat het eetgedrag van mensen moeilijk te veranderen is en dat je dat in kleine stapjes moet doen”, legt Kooijman uit.

“Ten eerste moet het natuurlijk lekker zijn, anders koopt niemand het. In tweede instantie moet je het een tikkeltje gezonder maken. Als dat lukt, eten mensen niet alleen gezonder, maar worden ze zich ook meer bewust van het feit dat gezonde voedingsmiddelen – zoals wortelen of bieten – ook best lekker kunnen zijn.”

Hoe bent u bij de tortilla terechtgekomen?

“Innovatie staat centraal in ons bedrijf: in het begin heb ik gekeken welk product er echt verbeterd kon worden. Ik heb verschillende soorten pasta onderzocht, maar op een gegeven moment kwam ik tot de vaststelling dat er in geen duizend jaar vernieuwing had plaatsgevonden met tortilla’s, een product dat bovendien enorm populair werd in Europa. Toen realiseerde ik me dat we hiermee echt het verschil konden maken en consumenten zouden kunnen verleiden om een stapje gezonder te eten. We voegden groenten toe aan het dun laagje deeg van de wrap: een wereldprimeur!”

“Voor ons is gezonde voeding de absolute prioriteit. Pas in tweede instantie kijken we naar het financiële plaatje. Sommige bedrijven draaien die volgorde om. Ons team, inmiddels uitgegroeid tot een elftal, krijgt er een kick van als we zien dat we telkens meer groenten aan de man hebben gebracht. Onze tortilla’s bevatten 45% groenten: wortelen, biet of paprika. De groenten geven niet alleen meer kleur aan het deeg, maar ook meer smaak. Ze zorgen ervoor dat onze tortilla’s ongeveer 25% minder kilocalorieën dan de normale, witte tortilla’s bevatten en ze zijn ook een bron van vezels, die belangrijk zijn voor een gezonde darmflora.

De tortilla’s bestaan voor 45% uit groenten en bevatten ongeveer 25% minder kilocalorieën dan de normale, witte tortilla’s.

De tortilla zelf kan natuurlijk ook nog met groenten gevuld worden. Door de aanwezigheid van verse groenten liggen onze producten trouwens in het koelvak. Je kan ze vinden bij Delhaize, Albert Heijn en Jumbo.”

Met gezonde voeding een lekkere en makkelijke maaltijd serveren: ook gezinnen met jonge kinderen zullen hier oren naar hebben…

“Absoluut. We krijgen veel leuke reacties van Belgische gezinnen. Jong geleerd is oud gedaan. We hopen voor iedereen een positieve sfeer rondom lekker en gezond eten te creëren. En zoals we ook tonen in ons kookboek It’s a wrap kan je met tortilla’s aperitiefhapjes, enchiladas, croques of tortizza’s maken. Heel wat opties op maat van de kinderen dus.”

De naam van uw bedrijf moet de consumenten duidelijk maken dat u hen geen blaasjes wijsmaakt.

“Toen ik begon, hadden we in Nederland aardbeienkoekjes zonder aardbei en kipnoedels zonder kip. Met onze naam willen we eigenlijk zeggen: what you see is what you get. We stellen een eerlijke en transparante communicatie over levensmiddelen voorop en nodigen iedereen graag uit om mee te doen.”

Next article