Skip to main content
Home » Happy 2021 » “De Belgische consument kan de boer steunen door lokaal te kopen”
Drinken & Eten

“De Belgische consument kan de boer steunen door lokaal te kopen”

In samenwerking met
In samenwerking met

De eindejaarsperiode is verbonden met lekker eten. Gelukkig zijn er heel wat heerlijke producten van eigen bodem. “Onze zuivelproducten zijn lokaal en duurzaam. Bovendien steun je door onze structuur als coöperatie meteen onze Belgische boeren”, zegt Ann Celen, commercieel directeur bij Milcobel.

Tekst: Sandra Gasten

Voelen jullie dat de coronacrisis het consumptiegedrag van de mensen heeft veranderd?

Ann Celen, commercieel directeur van Milcobel.
Ann Celen, commercieel directeur van Milcobel.

“Van de ene dag op de andere kookten en aten mensen alleen nog in familieverband. Dat is goed voor ons, want producten zoals melk en kaas zijn typische zaken die je vaker thuis eet.”

“Lokaal winkelen werd ook sterk aangemoedigd, waardoor mensen dichter bij huis kochten en meer interesse kregen voor lokale producten. Daar zijn onze merken het perfecte voorbeeld van: we werken enkel met lokale boeren, onze koeien grazen op Belgische bodem en eten voedsel van Belgische oorsprong én de verwerking tot eindproduct gebeurt in ons land.”

“Bovendien kan je de producten niet alleen in de supermarkten vinden, we verdelen ze ook in de buurtwinkels en speciaalzaken waardoor je als consument het sociale netwerk ondersteunt.”

Jullie engagement gaat verder dan lokaal produceren: het inkomen van de boeren staat centraal.

“Wat ons uniek maakt, is ons coöperatief bedrijfsmodel. Onze onderneming is voor 100% in handen van de 2.525 melkveehouders die bij ons zijn aangesloten. We zijn een ondernemingsvorm die bijdraagt aan een eerlijke verdeling van de opbrengsten tussen de boeren, in plaats van de opbrengst te geven aan aandeelhouders. De winst die we met de verkoop behalen, verdelen we onder onze boeren.”

“Onze focus ligt op de lange termijn. We moeten ervoor zorgen dat zij een zo eerlijk mogelijke prijs krijgen. Zij zijn voor het inkomen van hun gezin afhankelijk van de meerwaarde die wij kunnen bekomen met de producten die wij maken met hun melk.”

“Door de productie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, zorgen we ervoor dat zo veel mogelijk inkomsten naar de boeren terugvloeien. Omdat de export door de coronacrisis terugviel, zijn we nog meer afhankelijk van de lokale consumptie. De Belgische consument kan de boer dus echt wel een eerlijk inkomen geven door lokaal te kopen.”

We bekijken duurzaamheid in al zijn aspecten, met aandacht voor de maatschappij, de boeren en de natuur.

Ook duurzaamheid krijgt een belangrijke plek in jullie beleid.

“In de eerste plaats willen we voedzame producten aanbieden. Zuivel bevat veel micronutriënten en heeft een hoge voedingswaarde, zonder dat er kunstmatige toevoegingen nodig zijn. We streven naar een gezonde melkveehouderij op lange termijn, zodat de gezinnen een eerlijke bron van inkomsten hebben.”

“Daarnaast nemen we initiatieven om de impact van de zuivelsector en melkveehouderij op het klimaat te beperken. Zo heb je boeren die het veevoeder verbeteren om minder methaan uit te stoten, energie uit mest halen, aan waterhergebruik doen, enz.”

“Ook bij de productie zetten we in op onder meer energiebesparing, waterrecyclage en duurzame verpakkingen. We bekijken duurzaamheid in al zijn aspecten, met aandacht voor de maatschappij, de boeren en de natuur.”

Welke Milcobelproducten kunnen we in de winkels vinden?

“Wie voor de eindejaarsfeesten graag iets speciaals voorschotelt, vindt zeker zijn gading in ons aanbod. Brugge Kaas is ons grootste en bekendste merk en heeft een breed assortiment voor de kaasliefhebbers. Brugge Oud is onze held, maar ook Brugge d’Or en Brugge Blomme hebben een sterk eigen karakter.”

“Verder werken we samen met abdijen om ervoor te zorgen dat er nog steeds authentieke abdijkaas wordt gemaakt. Daarnaast maken we Brugge Boter of Dixmuda, de Nazareth Kazen en de melkdranken van Inza en Choco!Choco!. Met al die ingrediënten kan je voor de feestdis aan de slag.”

RECEPT – Gemarmerd bosbessenijs met krokant van Brugge Oud

4 personen

Duurtijd: 20 minuten

Ingrediënten

400 g bosbessen
sap van ½ citroen
120 g kristalsuiker
1 kaneelstok
400 ml volle room
100 g bloemsuiker
1 vanillestok, alleen de zaadjes

Voor het krokant

100 g bloem70 g
Brugge boter, in blokjes
2 sneetjes Brugge Oud, korst verwijderd, in stukjes gesneden
snuifje zout
1 el koud water

Bereiding

  1. Meng bosbessen met citroensap en kristalsuiker. Breng samen met de kaneelstok op een zacht vuurtje aan de kook. Laat 10 minuten doorkoken. Neem van het vuur, verwijder de kaneelstok en verdeel in 2 delen. Mix 1 deel fijn. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
  2. Klop de room op met bloemsuiker en vanillezaadjes. Spatel in een afsluitbare doos. Giet er de gemixte bosbessencompote op en roer enkele keren door elkaar tot er een marmereffect ontstaat. Sluit de doos en vries minstens 4 uur in.
  3. Maak intussen het krokant. Mix bloem, boter, Brugge Oud, zout en water door elkaar in de foodprocessor tot zich een deegbal vormt. Druk plat, verpak in plasticfolie en laat 30 minuten rusten in de koelkast.
  4. Verwarm de oven voor op 180 °C.
  5. Rol het deeg uit tot enkele millimeters dik en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak in 15 minuten gaar en lichtgekleurd. Laat afkoelen en breek in stukken.
  6. Schep telkens 2 bolletjes gemarmerd bosbessenijs in 4 glazen. Lepel er wat bosbessencompote over. Werk af met het krokant van Brugge Oud.
Next article