‘Koop Belgisch’: het is nu meer dan ooit een advies om ter harte te nemen. Wie koopt in de lokale supermarkt geeft zowel de eigen gemeenschap als de Belgische economie alvast een stevige duw in de rug. Dominique Michel, CEO van koepelorganisatie COMEOS, legt uit hoe dit werkt.
Tekst: Sijmen Goossens
Dominique Michel
CEO
COMEOS
“Iets wat we zeker eens extra mogen belichten, is de grote impact van de lokale supermarkt op de regionale tewerkstelling. Samen met de horeca is de handel de sector met de meeste lokale werknemers. Vacatures passeren doorgaans niet de grote kanalen: het is de eigen gemeenschap die wordt aangesproken. Wie koopt in zijn lokale supermarkt helpt dus rechtstreeks de situatie van zijn stads-, dorps- of zelfs buurtgenoten.”
“Ook interne en sociale mobiliteit is typerend voor deze sector. Op zowat alle niveaus worden verantwoordelijkheden toegewezen, puur op basis van competenties. Er zijn procentueel opvallend meer vrouwen actief en ook de diversiteit is groot. Deze sociaal economische dimensie maakt dat lokale supermarkten het hele sociale weefsel aanzienlijk verstevigen.”
Percentages Belgische producten verrassend hoog
“De perceptie bestaat dat supermarkten niet pers se inzetten op lokale producten en dat zeker internationale ketens hier minder aandacht voor hebben. Dat klopt echter niet. Vooral de verse producten komen grotendeels gewoon uit België, ongeacht de keten.”
“Enkele cijfers: 92% van het rundvlees is Belgisch, net als 84%van de peren en 69% van alle groenten. Dat heeft natuurlijk een zeer gunstige impact op de ecologische voetafdruk, de versheid én de kwaliteit. Maar het gaat nog verder: COMEOS zet al jaren actief in op de band tussen de lokale boeren en hun plaatselijke supermarkten. Zo kunnen zij hun producten aanbieden in de supermarkt ‘om de hoek’, zonder omslachtige administratieve omwegen. Dat maakt dat je in filialen van dezelfde keten, afhankelijk van de streek, andere producten in de rekken zal vinden. Deze streekgebonden exclusiviteit is natuurlijk een extra voordeel voor de klant. Ook de lokale economie wint: zo wordt het grootste deel van deze taksen lokaal geïnd. Voor gemeenten is dat zelfs één van de grootste inkomensposten.”