Home » Happy 2020 » En waarom (niet) naar het museum?
Sponsored

De Belg wil graag méér naar het museum, zo leert een recent onderzoek van iVOX, maar tussen droom en daad staan vooral praktische bezwaren. Te duur, te ver, te onbekend… De Belgische museumsector moet die drempels dringend de wereld uithelpen, aldus Julie Van der heyden van museumPASSmusées, de initiatiefnemer van het onderzoek.

Het najaar belooft een weelde aan spectaculaire tentoonstellingen: grote namen als Stephan Vanfleteren (FOMU Antwerpen) en Keith Haring (BOZAR, Brussel) spatten van de affiche. Toch toont de iVOX-bevraging die in het voorjaar werd uitgevoerd bij 2.000 landgenoten aan dat minder dan de helft van de Belgen jaarlijks één keer een museum bezoekt. En dat terwijl drie op de vijf landgenoten aangeeft dat wel vaker te willen doen.

‘Goesting’ genoeg dus, maar tussen droom en daad staan heel wat praktische bezwaren: zo geeft 41% van de ondervraagden aan dat de toegangsprijs een obstakel is voor meer museumbezoeken. Maar ook te weinig informatie over het museumaanbod (35%) en de afstand (25%) houden potentiële bezoekers tegen. Een grote groep respondenten geeft aan dat ze musea links laat liggen omdat die niet boeiend of makkelijk bereikbaar zouden zijn. “Dat zijn vooroordelen die we als museumsector moeten aanpakken, met betere communicatie” zegt Julie Van der heyden van museumPASSmusées, de organisatie achter de Belgische museumpas.

Museum voor Schone Kunsten Gent, www.lukasweb.be – Art in Flanders, foto Hugo Maertens.

Zijn Belgische musea te saai…

Veel landgenoten denken immers dat een museum ‘niets voor hen’ is, maar Van der heyden benadrukt dat er voor elke potentiële bezoeker een museum op maat bestaat. Van der heyden: “Het Belgische museumlandschap is net heel rijk en verrassend, er is écht voor elk wat wils.” Het iVOX-onderzoek toont aan dat elke bezoeker inderdaad zo zijn eigen reden heeft om op uitstap te gaan. Voor de meeste ondervraagden is het doel van zijn museumtrip om iets bij te leren. Op de tweede plaats staan beleving en ontspanning. Die inzichten vertalen zich overigens duidelijk in de lijst van favoriete musea. Musea rond geschiedenis, wetenschap en technologie scoren daarin hoger dan musea voor klassieke of hedendaagse kunst. 

…of te ver?

Ook de idee dat musea een grootstedelijk verschijnsel zijn wil Van der heyden met kracht bestrijden. “Voor een goed museum hoef je zeker niet altijd naar een grote stad.” Aan de Belgische museumpas, die in 2018 werd gelanceerd, nemen grote kleppers deel als BOZAR of FOMU, maar ook verborgen museumparels aan beide zijden van de taalgrens ontvangen de pashouder met open armen. Die pashouders waren het voorbije jaar samen goed voor meer dan 300.000 bezoeken. Met de top-expo’s van het najaar in gedachten, komen daar ongetwijfeld nog een heleboel bezoeken bij.


DE HIGHLIGHTS VAN HET NAJAAR

1 STEPHAN VANFLETEREN – PRESENT

FOMU Antwerpen, nog tot 1/03/2020

Dient Stephan Vanfleteren nog voorgesteld te worden? Deze Belgische fotograaf maakte furore met zijn indringende zwart-witportretten, maar heeft nog veel meer noten op zijn zang. Maak kennis met het volledige kunnen van deze meestershand in de eerste grote overzichtstentoonstelling van Vanfleteren.

Zwaan, Nature Morte, 2016. ©Stephan Vanfleteren

2 KEITH HARING

BOZAR Brussel, nog tot 19/04/2020

Het duurde even voor de gekke mannetjes van de New Yorkse cool guy Keith Haring werden erkend als artistieke producten. Wij tekenden ze in de jaren negentig in ieder geval op onze schoolkaften, zonder te weten dat we bezig waren met Grote Kunst. BOZAR betoont de man nu terecht eer met een grote retrospectieve.

3 KIKI SMITH – ENTRE CHIEN ET LOUP

Centre de la Gravure et de l’Image Imprimée, La Louvière, nog tot 23/02/2020

De Amerikaanse kunstenares Kiki Smith – kind van de wilde jaren 1980 – onderzoekt nog steeds met grote intensiteit thema’s als seks, gender en de relatie van de mens tot de natuur. In La Louvière toont ze sterk werk dat speelt met de duistere kant in de mens.


De eerste Belgische museumpas
De museumpas kost 50 euro (10 euro voor mensen in armoede) en geeft een jaar lang toegang tot de 165 deelnemende musea over het hele land. Er werden sinds de lancering meer dan 75.000 passen verkocht en veel liefhebbers kopen de pas niet enkel voor zichzelf, maar zien er ook een ideaal cadeau in. Vanaf deze eindejaarsperiode brengt museumpas jaarlijks een unieke limited edition-pas uit met geschenkverpakking. De ijsvogels van de Emile Claus, uit de collectie van het Gentse MSK, siert de eerste speciale editie.

Next article